Logo

Phan Nguyen: ManiQueer

ManiQueer, eli "queerkädet", on taiteilija Phan Nguyenin pitkäkestoinen projekti, jossa yhdistyvät valokuva, video, henkilökohtaiset arkistot, performanssi ja installaatio. Nguyen käsittelee työskentelyssään häpeän kokemusta, sisäistettyä rasismia sekä luokkasyrjintää liittyen hänen omaan taustaansa. Teoksen avulla hän on valjastanut käyttöönsä stereotypiat, joita häneen usein muiden toimesta kohdistetaan.

Kynsisalonkien perustaminen ja pitäminen on ollut yleistä Vietnamista muualle muuttaneiden keskuudessa. Keväällä 2023 Nguyen toteutti esityssarjan, jossa hän teki manikyyrejä queersiirtolaisille ja tarkasteli kynsisalongin tilaa suhteessa marginalisoituihin ja rodullistettuihin kehoihin. Kynsisalongin pitämisen kautta Nguyen tutkii kodin ja kotiutumisen käsitteitä.

Nguyen on käsitellyt teoksessaan rodullistettujen queer- ja transihmisten kokemuksia ja keskittynyt erityisesti diasporiin* kuuluvien henkilöiden tarinoihin. Hän on rakentanut näyttelyn pedikyyrisalongin yhteisölliseksi nautinnon ja turvan tilaksi rodullistetuille ja alkuperäiskansoihin kuuluville queer- ja transihmisille (lyhenteenä QTBIPOC*). Kyseisiin vähemmistöihin kuuluvat ihmiset joutuvat jatkuvasti mukautumaan sopiakseen erilaisiin tiloihin ja konteksteihin, mikä vaikeuttaa omaan kehoon, tunteisiin, iloon ja unelmiin kiinnittymistä. Nguyenin luoma tila toimii vastauksena näihin tarpeisiin.

Projektissa Nguyenin omat muistot sulautuvat anekdootteihin, joita rodullistetut queersiirtolaiset ovat kertoneet hänelle manikyyrien tekemisen äärellä. Dialogien myötä Nguyen on laajentanut henkilökohtaista arkistoaan liittäen siihen yhteisiä, jaettuja kokemuksia. Käsien hemmottelun ja kynsien lakkauksen äärellä hoitoa antavat ja vastaanottavat kädet sekoittuvat toisiinsa.

Näyttely kutsuu kävijät navigoimaan kankaisten printtien läpi installaation luokse, joka muistuttaa tavanomaista kynsisalonkia. Nguyen kommentoi installaatiolla näissä tiloissa tapahtuvaa hoivan työtä sekä sen sisäänrakennettuja vallan hierarkioita. Samalla hän rinnastaa pedikyyrikulhon pohjois-vietnamilaisiin luonnon kaivoihin. Kaivo toimii Pohjois-Vietnamissa perinteisesti kyläläisten yhteisöllisenä henkisyyden paikkana. Tässä yhteydessä se kertoo taiteilijan ja hänen oman yhteisönsä tarinoista. ManiQueer luo utopistisen tilan tarkoituksenaan vastustaa kolonialistista ja cis-heteronormatiivista* katsetta.

Phan Nguyen aloitti ManiQueer-projektin vuonna 2023 Urban Apan residenssissä Outo Olo-galleriassa Helsingissä. Näyttelyä ovat tukeneet Kansan Sivistysrahasto ja Kiila ry.

Phan Nguyen on vietnamilainen taiteilija, joka työskentelee pääsääntöisesti linssipohjaisen taiteen ja performanssin parissa. Hänen teoksensa tutkivat muistojen liukuvuutta, queeriyttä, sekä johonkin kuulumisen konseptia sosiopolitiikan näkökulmasta.

Näyttely valittiin esitettäväksi galleriassa Valokuvataiteen museon avoimen haun kautta, jonka teemana vuosina 2023-24 on “Kapinoiva Keho”.


*QTBIPOC on kirjainlyhenne, jota käytetään erityisesti englannin kielessä. Se kertoo päällekkäisistä identiteeteistä, ja tulee sanoista Queer, Trans, Musta (Black), Alkuperäiskansaan kuuluva (Indigenous), Ei-valkoinen (People of Colour).

*Diaspora viittaa kansoihin, kuten etnisiin tai uskonnollisiin ryhmiin kuuluviin ihmisiin, jotka ovat lähtöisin samasta paikasta mutta hajautuneet eri lokaatioihin. Joissain yhteyksissä sanaa käytetään, kun puhutaan uhrin asemasta, imperialismista, kolonialismista, maanpaosta tai karkotuksesta. Sitä voidaan käyttää myös puhuttaessa kaupan tai työvoiman siirtymästä, tai maahanmuutosta työn perässä.

*Cis-heteronormativinen katse viittaa maailmankatsomukseen, joka käsittää sukupuolen ja seksuaalisuuden normatiivisesti, heteroseksuaalisuuden ja cis-sukupuolisuuden kautta. Cis-sukupuolinen tarkoittaa henkilöä, joka identifioituu hänelle syntymässä määritettyyn sukupuoleen.


︎ Phan Nguyen

MANIQUEER

PVF 2024
31.1.–31.3.2024
Suomen valokuvataiteen museo, Etsin-galleria (0 krs.)

Katso Phan Nguyenin haastattelu (englanniksi):