Logo
Taustakuva:© Francesca Todde / Contrasto from the series A Sensitive Education
Taustakuva:© Francesca Todde / Contrasto from the series A Sensitive Education

Tuula Närhinen: Sarjasta Hyönteiset ja me:
Luonnollinen kuolema & Wing Beats
, 2019

Tuula Närhisen teossarja Hyönteiset ja me tarkastelee ihmisten ja hyönteisten välillä tapahtuvaa yhteiseloa.

Luonnossa kuolleita hyönteisiä näkee harvoin. Linnut, sammakot tai kalat ahmivat hyönteisten raadot, ja ötökät päätyvät nopeasti osaksi ravintoketjua. Teossarjan installaatiossa Luonnollinen kuolema jatkumo on pysäytetty: kuolleet ötökät ovat palsamoituina hauta-arkuissaan. Pikkuruiset hauta-arkut on valmistettu korurasioista, silmälasikoteloista sekä merkkituotteiden pakkauksista.

Ääni-installaatio Wing Beatsin lähtökohtana on hyönteistutkija Olavi Sotavallan keksintö. Vuonna 1952 Sotavalta julkaisi Nature-lehdessä artikkelin, joka todisti että toisiaan läheisesti muistuttavat hyönteislajit voidaan tunnistaa paremmin kuuloaistin kuin ulkonäön perusteella. Musikaalinen Sotavalta kykeni absoluuttisen korvansa avulla tarkasti määrittämään surinan taajuuden ja sijoittamaan sen instrumentaalimusiikin sävelasteikolle. Närhisen teoksessa hyönteisten ääniä on tallennettu kahdella stereomikrofonilla, jotka ovat porattu vitriinistudion vastakkaisiin kylkiin. Säveltäjä Tytti Arola on muokannut hyönteisten siipien surinasta ja ötököiden jalkojen rummutusäänistä binauraalista musiikkia.

Tuula Närhinen (s. 1967) on Suomessa työskentelevä monialainen kuvataiteilija. Hänen teokset kytkeytyvät ekologisiin kysymyksiin ja luonnonilmiöihin. Monissa Närhisen teoksissa korostuu taiteilijan, luonnon sekä kuvausvälineiden yhteistoiminta, joka muuntaa ilmiöt näkyviksi kuvallisiksi jäljiksi.

*
Binauraalinen ääni viittaa stereokuvan kaltaiseen kolmiulotteiseen vaikutelmaan. Se tuotetaan mikrofoneilla jotka ovat ihmisen korvien etäisyydellä toisistaan.